Saturday, June 16, 2012

Transformer Aku Dah Sampai

1) Tahukah anda... Transformer yang aku beli hari tu dah selamat sampai... Alah...transformer yang aku beli kat Korea ari tu... jauh gila nak pegi beli... padahal kat Kulai Johor tu bole je beli... saje je nak merayap jauh-jauh kah kah kah...

P1140725 by pauzikassim
Ini part HT (11kV)... Cuba ko tengok cara dia connect... Ini namanya Delta Connection... Di mana R' berkongsi nod dengan Y... Y' berkongsi nod dengan B... B' berkongsi nod dengan R...

P1140732 by pauzikassim
Yang ni part LV (415 V)... Sambungan jenis Y... Di mana R' Y' B' berkongsi nod dengan Neutral... Nampak tak busbar Neutral??

transformer by pauzikassim
Yang ni aku tak tahu apa orang Korea ni carutkan...

Sebelum transformer ni sampai ke projek aku... ade beberapa test yang telah aku buat... tujuannya satu sahaja supaya transformer yang aku nak bagi ke client tu berada dalam keadaan terbaik... tu yang sampai ke Korea aku pergi buat testing tu... Korang ingat aku suka2 ke pergi jalan2... aku buat keje tu...

1) Visual inspection... yang ni check jenis cat... ade crack ke x? ada calar ke x? ketuk-ketuk sket keras ke tak resin ni? goncang2 sket... ade goyang ke tak... rasa tak de bende pelik kira lulus lah...

2) Voltage ratio test... yang ni nak check ratio 11/0.433KV tu betul ke tak... Inject voltage 40V kat HT dapatkan reading kat LV... sama tak ratio tu... tolerance dalam 0.5%... 

3) Ratio Polarity and Vector group test... yang ni nak check connection jenis dyn 11...

4) Load loss test... yang ni nak check kehilangan kuprum... tolerance dia dalam 15%... maximum loss 16000W...

5) No load loss test... yang ni nak check kehilangan teras... kalo korang ingat lagi subjek T.E nama test ni Ujian Litar Buka...

6) Measurement of Winding test... yang ni nak ukur loss kesan winding copper tu...

7) Induced AC withstand voltage test...yang ni nak test ketahanan stauration kesan dari magnetic flux... Inject 866 V kat LV dan dapat kan frequency...

8) Separate source AC Withstand Voltage Test... Yang ni nak check ketahanan transformer... Inject 28kV dalam 1 minit... tengok ade ape2 tak... berasap ke? meletup ke? kalo tak de ape kira pass lah... ade orang panggil test ni Puncture Test

9) Noise Level Measurement... yang ni nak test trasformer ni memekak ke tak... kalo bawah 60 dB kira ok lah...

10) Partial discharge measurement... yang ni memang favourite aku... suka betul aku dengan partial discharge ni... bila apply kat HT... isu partial discharge ni penting... sebab tak semua insulator ni perfect atau bebas dari lopong udara... Voltage AC inject lepas tu PD meter akan check noise sine wave tu dalam bentuk frekuensi... dan Partial Discharge ni represent Capacitor... jadi kalo value capacitor tu bawah 10pC... kira pass lah...

11) Last sekali kira efficiency transformer... kene achieve 99% tu... tinggi tu... kira kehilangan kuprum tu...



P1140727 by pauzikassim
Yang ni... abang punye test... Orang IEE pun tak berani buat test ni... Badan abang ni bole tahan 33KV... setakat transformer 11KV ni... taik gigi je abang pegang kah kah kah...

No comments:

Post a Comment