Tuesday, June 26, 2012

BEM Mandotory Course Episode 3: Safety & Health At Work.

Safety & Health by pauzikassim


1) Hari ni berjaya jugak aku habiskan segala kos wajib bermula daripada Episode 1 & Episode 2 hari tu... Seksa jugak lah nak habiskan... First skali isu masa lah... satu course ambik masa dua hari... gila ko nak tinggalkan keje dalam dua hari... Value aku kalo ponteng satu hari adalah bersamaan RM 3000++ per day hehe...

2) Kos... gila ape satu course RM 350... belum campur minyak... tol... dengan parking lakhnat mahal nak mampos rm12/day kat tengah2 P.J tu... Pikir-pikir kan lah... aku cadangkan kalo korang nak pergi course wajib ni buat lah setahun demi setahun... jangan jadi macam abang last minute lintang pukang semua bende nak buat...

3) Course kali ni menerangkan pasal keperluan safety... aku ingat tak penting sangat bende ni... kerana kekerapan aku pijak kaki ke site adalah 10 jam sebulan... yang selebihnya aku monitor dari dalam kereta je... panas... gila ape nak jalan kaki panas panas masuk site tu... orang pun kagum dengan aku... dari jauh aku dh bole tahu lampu dan kipas dah siap pasang tanpa turun ke bumi... Lagipun ilmu aku berkenaan safety ni terhad... yang aku tahu pergi 7-E je...

4) Rupanye bende safety ni memang penting bagi orang yang design ni... Orang tu kate design fault yang menyebabkan bahaya adalah sebanyak 18% mengikut statistik mereka... Hm... nasib baik keje aku senang... tengok drawing... pergi kedai beli kabel saiz ape... anta site... pasang... lepas tu claim...

5) Study case adalah projek Lynas... menurut orang DOSH ni dia kate selamat... aku pun setuju lah dengan pandangan dia sebab yang cakap ni orang expert pasal radiasi... hm... entah lah... pikir balik aku rasa tak selamat... pikir balik perlu pulak Lynas ni sebab produk dia banyak guna kat elektronik... tak pe lah tunggu meletup atau bocor dulu... kalo dah bocor then ade effect baru kita declare Lynas ni bahaya... Malaysia Standard ma... jalan berlubang biar dulu... rilek dulu... dah ade mat rempit jatuh bersepah langgar lubang tu... baru lah anta orang cepat2 tutup lubang malam2 buta... MALAYSIA BOLEH

depleted uranium by pauzikassim
Bahana radio aktif... Tapi kita perlukan nuklear untuk menjana kwH...

4 comments:

  1. salam bro,

    ke tiga2 mandatory course ni ada exam atau sekadar dengar ceramah?

    Mohd Adinor

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam...

    Sekadar mendengar ceramah sahaja...
    Tiada exam...
    Kalo ade exam... mungkin post ni tak wujud sebab pasti fail exam tu...

    ReplyDelete
  3. terima kasih,
    mmg nak ambik jugak dalam tahun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. digalakkan ambik...
      berguna juga...
      masalahnya masa dan kos je... yang tu memang kene pikir banyak kali...

      Delete