Saturday, February 26, 2011

Apa Itu Fault Curent Dan Contoh Pengiraan

Mengapa tajuk ini keluar dari kepala otak aku malam malam begini? Hah ini gara gara aku berborak dengan kawan aku yang bekerja di TNB Petaling Bahagian Protection... Keje dia wat maintenance PMU yang besar-besar bervoltan tinggi dari 33KV area2 subang membawa sampai 500kV kat kapar... Beliau amat pakar dalam menganalisa fault current... Maka aku pun luahkan lah dalam blog ni selepas mendengar pengalaman dia...

Beliau: Ko bayangkan Ji... aku tak tahu lah nak kate ape dengan bahagian Distribution... ade ke bila fault dia   punye relay tak trip!!! Diorang kat distribution tu tak wat maintenance betul2 ke?? Ko bayangkan lah transformer 132KV aku carry fault current dekat satu minit tu... bahaya tu... nasib baik tak meletup... Keluh beliau kepada aku...

Aku pun terbayang bayang gak lah dengar luahan dia walaupun malam malam borak mana lah ade bayang bayang...

Aku membuat Inspection connection cable di Megasteel... Transformer dia 275/33 KV

Hasil luahan dia malam tu dapat lah aku membuat kesimpulan bahawa fault current dalam bahasa melayu adalah arus gagal... maknanye jika ko tak mampu nak hadapi cabaran arus dunia ni ko adalah gagal hahaha... sory2 main2 plak... Arus gagal ni kalo ko nak paham lagi senang adalah arus kerosakan... bende ni terjadi macam contoh kabel underground putus sebab jalan retak menyebabkan insulation cable tu koyak dan bersetuhan dengan bumi... nak lagi senang paham bayangkan ade pokok kelapa hempap kabel overhead yang tinggi-tinggi tanpa ade insulation menyebabkan bersentuhan antara fasa fasa lain dan menghasilkan lintar pintas yang berganda ganda arusnye dari arus kadaran...Arus Rosak juga diukur dalam unit MVA...

Amat penting kita perlu mengenalpasti nilai arus rosak ni kerana kita perlu memastikan ACB, MCCB, VCB, ABB, BGT, BKD atau ape2 CB (Circuit Breaker) yang dipasang dapat menampung arus kerosakan ni... Sebelum kita mengira nilai kerosakan sesuatu litar kita perlu kenal terlebih dahulu julat-julat arus kerosakan dari DB rumah kita sampailah ke Transformer TNB besar2 tu... Supaya diskriminasi dapat ditentukan dan Overdesign tak berlaku... serta nilai PU (perunit) dapat dijadikan rujukan... 


Yang ni pulak BGT

Kita mula paling rendah iaitu:

1) 6kA @ 4MVA 1s...
Yang ni ko bole tengok kat DB umah ko... kat dalam tu ade MCB... biasanya 6 KA... Tahap ni tak payah nak pakai kepala otak engnr nak design atau nak kira... aku punye piun pun bole selesaikan... ari tu ofis aku trip... sempat gak aku buat kelas ajar budak praktikal dgn piun... dengan selamba piun aku beli MCB lepas dia paham...

2) 25kA @ 17 MVA 1s
Yang ni dah kene up sket... piun dah tak bole masuk campur... level ni T.A, wireman, chargeman dah mula kene tengok... Egnr tak payah tengok lagi sebab dia selalu minum atau borak kosong dulu... ade masalah baru datang... level ni dah sampai kat SSB... selalu SSB kene sorok kat dalam riser... Adapun Ulama JKR berpendapat keperluan memasang Circuit Breaker yang bole tahan 35kA... rujuk kitab mereka LS 1 S13/2 of 4...

3) 50kA @ 35MVA 1s
Level ni Egnr memang kene tengok... diorang dah tak bole nak sambung minum atau borak kosong lagi... part ni kene ambik serius... Kali ni giliran TA, Chargeman dan Piun pulak minum dan lepak sambil hisap rokok kat tangga ofis sambil mengumpat Egnr dia... Egnr kene pastikan Switchboard dan segala isi perut dalam switchboard tu bole tahan 50kA punye fault... kalo tak comply, maka orang JKR tu akan tangkap ko letak dalam switchboard tu biar rasa 50kA punye penangan haha...

4) 228 MVA - 381 MVA 3s
Level ni adalah pertembungan di antara Engr biasa dengan Egnr TNB atau Service Egnr... Tapi kita biarkan sahaja Egnr TNB dan Service Egnr yang selesaikan sebab part ni dah sampai level Transformer 11kV @ 6.6 KV... Jarang aku tengok ade Egnr biasa wat HT... melainkan turnkey project macam company Transgrid atau Pestech yang buat design ni...
Tapi aku tak tahu lah TNB department mane? yang pasti bukan Distribution sebab diorang lebih kepada consumer atau pun Transmission sebab diorang kene jaga tender potong rumput bawah Tiang Pencawang haha... No Idea...

5) 762 MVA - 1428 MVA 3s
Yang ni pun memang sah sah Egnr TNB/ Services Egnr punye part... Egnr biasa yang wat HT tahap ni yang pernah aku jumpa adalah firm Egnr yang design Megasteel... aku pun tak ingat dah nama dia... aku tau mula dengan Raja nama firm tu... memang gempak... Level ni kat Transformer 22 kV sampai 33kV

Ini layout transformer kat Megasteel


6) 2286 MVA - 7200 MVA 3s
Yang ni besar punye level fault dia... aku pun dah tak tahu nak kata ape dah sebab tak de pengalaman... Tunggulah kalo TNB panggil aku kerja... masa tu baru aku bole cerita kot level fault ni...

7) 19052 MVA - 43300 MVA 3 s
Yang ni lagi tak terkata dan terkedu aku seketika... aku hanya dengar pengalaman kawan aku tadi je... dia wat maintenance kat Kapar Power Plant... nak tau citer lebih lanjut gi jumpa dia...

Contoh Pengiraan Arus Rosak

Contoh pengiraan yang aku tunjuk ni adalah untuk jarak diantara transformer 11kv/415v sehingga MSB... Banyak parameter aku telah abaikan untuk memudahkan perkiraan dengan menganggap kerosakan berlaku adalah ultimate fault iaitu kerosakan tiga fasa seimbang dengan sambungan jenis Y pada beban...

Isc = In x 100/Z dimana Isc = short current... inilah nilai kita nak cari
                                      In = arus kadaran transformer ( anggap full load)
                                       Z = nilai p.u (perunit)... ko bole tengok kat impedance transformer) selalu 5%...  
                                              tapi Makkah pakai 4%....

ko ade transformer 1000KVA makanya nilai In = 1000kVA/(1.732 x 415) = 1392 A

lepas tu bole lah cari Isc = 1393 A x 100/5 = 27860A @ 27.9 kA...

so, kita tahulah nilai ACB atau MCCB atau BKD yang nak dipasang pada MSB jangan dibawah 27.9kA... tapi jangan pulak ko pasang MCCB yang tahan 35kA sebab kat MSB ko mesti kene design 50 kA...

so ape lagi...korang pegi lah kedai sparepart elektrik tanye kat tokeh tu... Bos itu ACB atau MCCB yang 50 KA ade ka? kasi 3 bole? Bungkus kasi ikat tepi...


Kalo nak kiraan bagi sistem grid atau yang lebih kompleks.... yang ni mahal sket lah... tak bole bagi free... aku dan sahabat aku tengah develope guna Excel... Almaklumlah... company aku tak mampu nak beli software macam PS cad atau ape 2 lah... kalo berjaya develope pki Excel aku bagi free je... nak kira manual kene wat tutorial secara personal dengan aku... Pengeras nye ayam hitam sekor, limau purut tiga biji dengan duit nilai ganjil macam 21 sen ke 16 sen ke...








8 comments:

  1. fuuuh~ padianitakpaham.



    *psst. baru perasan ym awak. saya tatau la kenapa gambar awak takleh keluar. saya jarang upload gambar.huu~

    ReplyDelete
  2. haha... memang awak tak boleh paham... sebab tu Arktk Dgn Egnr asik gado je hehe...

    Sorang cakap bahasa itik sorang cakap bahasa ayam... last2 client yang pening pun masuk campur tapi cakap bahasa kucing plak...

    ReplyDelete
  3. serius jie..aku nak muntah baca post ni.pening kepala.aku dapat A power system pun xbleh cerna.ape lagi ise.ko dah sampai tahap bleh kuar fatwa ni..

    ReplyDelete
  4. Ko tak boleh bandingkan diri ko dengan ise... ko kene ingat kita ni manusia sama sahaja... yang membeza kan kita hanya lah taqwa...

    ReplyDelete
  5. bagi hadis skit.baru real.baru ada roh

    ReplyDelete
  6. Bro.. nak tanya sikit... kalau pasang mccb kat MSB melintang kira ok ker, kalau ikut mccb manufacture dua2 boleh melintang ke... menegak ker ... kalau JKR agaknya dia reject tak... apa disadvantage nya..

    Thanks..bro

    ReplyDelete
  7. Tujuan pasang MCCB secara melintang hanya tujuan untuk kekemasan terminate cable incoming dan outgoing sahaja. Nasib baik current bole flow melintang atau menegak tanpa ikut graviti... kalo air yang mengalir pasti tumpah dah...

    Jika ada aksesori tambahan yang perlu dipasang atas permintaan macam contoh... panel mounting external operating handle c/w padlocking....(Bole jumpa kat projek oil and gas)MCCB tu perlu dipasang melintang...

    Cara MCCB dipasang tu sebenarnya subjektif berdasarkan pandangan masing2... So kalo nak tanye JKR reject atau approve tu bergantung pada mereka yang nak luluskan tu... better buat satu mock up tanye dia nak menegak ke nak melintang...

    kalo aku suka menegak sebab senang nak buat switching...

    ReplyDelete