Sunday, May 6, 2012

Autodesk Revit

1) Tahukah anda... Hari tu ofis aku telah didatangi oleh seorang pakar software Autodesk Revit dan telah menunjukkan hasil karyanya... Beliau memang gempak dan gua sangat kagum dengan kehebatan software tu... Sebab kenapa Revit menjadi sebutan kat ofis gua?? Sebab client sekarang dah pandai bijak sana dan situ... Diorang nak semua drawing dalam bentuk Revit yang canggih kata nye...

Revit by pauzikassim

2) Software tu punye hebat boleh simulate kepada 3D... lepas tu bole buat 'clash detection exercise' tu... bole lah kita determine dulu trunking mana yang akan menembusi slab yang menjadi pantang larang structure engineer kalo nak di tebuk... tapi yang paling kelakar aku pernah tengok ducting aircond bole tembus tingkap Arkitek kah kah kah...


3) Selain itu Revit ni bole menggantikan CPM iaitu jadual perancangan Kerja... Mana tak nye... kita bole simulate 3D progress tu ikut target time yang kita dah planning... jadi presentation progress work akan menjadi lebih menarik sebab kita akan tengok real work progress dalam bentuk video berbanding CPM sekarang yang berdasarkan Gantt Chart yang membosankan... Kadang-kadang gua bole menguap tu masa presentation CPM ni...


4) Persoalannya? Sudah sedia kah gua untuk berubah dari AutoCAD kepada Revit?... Hm... belum lagi rasanya sebab 
Pertama: Arkitek gua pun tak berubah-ubah lagi...
Kedua: Harga software ni mahal dan perlu ada kos untuk melatih gua yang kebiasaannya lepas pandai guna akan cabut ke company lain yang menawarkan gaji yang lebih lumayan...
Ketiga: Tak berbaloi untuk invest setakat nak buat projek sekolah dua blok je gua bole sketch pakai pensil 2B je lah... autocad pun tak payah guna kah kah kah...
Keempat: Gua sebenarnya memang bangang komputer... sampai sekarang gua tak fasih lagi guna AutoCAD... Gua hanya pandai guna programming macam Facebook, Youtube, Yahoo Messenger atau Guitar Pro 5...  


Lepas gua tengok tutorial ni... gua rasa setahun lepas tu baru siap kot drawing tu kah kah kah...


Transformer Room by pauzikassim
Yang ni bahana kalo tak guna Revit... Longkang dan jalan lebih tinggi dari Bilik Transformer gua... Macam mana lah gua nak bawak masuk transformer tu wo!!!... Gua punye angin terus gua lepas kan kat orang site gua... Tak kan tak perasan kot waktu diorang pasang longkang tu...

Trunking by pauzikassim
Yang ni gua pun tak tahu nak cakap ape... itu je jalan yang ada... sebulan gak lah Arkitek gua masam muka dengan gua...

Earthing by pauzikassim
Yang ni pulak bukan masalah Revit... Tapi masalah bahasa... Gua cakap dengan bangla tu suruh pasang wayar hijau kat pintu DB dalam riser tu... Sekali dia pasang wayar hijau tu pada pintu riser... Punye lah angin gua terus sahaja lontarkan 'playar' yang gua guna untuk potong kabel tepat ke dahi nya yang jarak dengan gua ada lah dalam 10 meter... 

Earthing by pauzikassim
Yang ni sebenarnya baru betul...

1 comment:

  1. hye. saje blog walking dan terjumpe post nie. saja nak share.. so far baru sebulan saya pakai revit nie.. buat fire fighting system.. pergh...pergi tak pergi la.. tapi fun. haaha.. nampak real.. rasa lagi mudah dari solidwork kot.. tapi sebab baru sebulan kan so banyak bende lagi tak explore. so far best. haha. dah tu je nak share

    ReplyDelete