Friday, May 11, 2012

Gaji Minimum

1) Baru-baru ni aku ade dengar pengumuman gaji minimum RM 900 sebulan sempena menyambut Hari Buruh... Cukup ke gaji banyak tu??... Tapi sebenarnya aku pernah dapat gaji lagi rendah dari RM 900 tu... teringat pulak susah payah nak cari duit....


a) Pembantu Jualan Di Pasaraya ( Sales Assistant ) RM 500 sebulan.
Kerja pertama aku selepas abes SPM paper Bahasa Arab... abes je periksa esok aku interview lusa start   keje... Keje aku angkat barang susun barang kira barang kat Grocery Department... twisties tu makanan harian aku lah... Cuma yang sedih nya pasaraya tu dah bankrup dan terdapatnya satu kenangan yang akan aku ingat sampai mati...


b) General Clerk di Bank RM 900 sebulan kontrak renew tiga bulan.
Kerja aku cari fail susun fail simpan fail... abang dengan kakak kat atas tu hanya interkom sahaja kepada aku... dalam masa lima minit fail yang mereka nak akan berada di atas meja mereka serta merta... campur overtime dengan elaun makan dapat lah RM1200 sebulan... masa tu rasa kaya lah kejap...


c) Technician RM 700 sebulan.
Kerja aku kali ni membaiki dan membekal peralatan ofis macam punch card, hantar kertas A4, repair card access... repair mesin taip, repair telefon... Aku diberi satu kereta kancil, duit minyak RM 30 sehari, sekotak tool box, kitab operation manual dan kemahiran 'berlagak pandai'... Ya itu adalah salah satu kemahiran aku...  maka berpusinglah aku satu area selangor dari satu ofis ke satu ofis menyelesaikan masalah teknikal ofis tu... sempat jugak lah mengorak awek2 kat kaunter depan tu haha...

d) KFC RM3/sejam
Yang ni pulak aku keje KFC kat kampung aku... sebab muka aku ade paras rupa... jadi manager aku telah tempatkan aku di bahagian hadapan sebagai pembuka pintu, pengangkat pinggan, mencuci jalan masuk dan bilik air... padahal bilik air rumah aku tak pernah pun aku nak mencuci... Keje ni best sebab makan free... dari pagi aku keje sampai malam asik makan je... dari ayam bawak ke nugget bawak ke zinger pusing balik... kawan2 pun terkejut apsal badan aku tak gemuk2... hampir tiap tiap malam family aku makan KFC...

e) Operator Pengeluaran Di Kilang AirCond RM600 sebulan.
Yang ni keje aku paling bosan... masuk keje pukul 8 pagi angkat aircond letak dalam kotak tarik bawak ke stor sampai 10:45. rehat kejap. pukul 11 angkat aircond letak dalam kotak tarik bawak ke stor sampai pukul 1... rehat kejap... Pukul 2 angkat aircond letak dalam kotak tarik bawak ke stor sampai pukul 4. rehat kejap. pukul 4:15 angkat aircond letak dalam kotak tarik bawak ke stor sampai 5:30... lepas tu balik... esok sambung semula... tapi kat kilang ni aku jadi romeo lah hahaha... berbekalkan Yamaha 125Z hm... itu sahaja ceritanya di kilang tersebut...

Jadi pada pandangan aku... letak lah gaji minimum apa-apa nilai... tapi kalo Kerajaan tak kawal harga barang yang naik... sama je... Tambah lagi petrol pun akan naik... jadi gaji naik pun tak guna sebab tak rasa pun kenaikkan tu... tak mewah pun... Bole kata kalo gaji RM 3000 hidup di KL pun kategori survive... apatah lagi nasib gaji RM 900... mungkin suffer kot...

Rakyat pun satu hal... dapat gaji banyak macam mana pun belanja tak beringat pulak... abis dibelanjakannya... Mahathir pun bole pening nak control inflasi tu macam mana... banyak dibelanjakan maka pasaran pun akan ambil kesempatan untuk naikkan harga... Tambahan pula executive muda senang dapat kredit kad... abes lah dipenuhkan kredit tu...

Jadi sama-sama lah kita bersyukur dengan pendapatan yang kita dapat... tak kisah lah banyak atau sikit... asalkan berkat...

Sekarang renungkan gambar di bawah... cukup ke kalo gaji minimum RM 1500 pula?

L by pauzikassim
Masih tak cukup kan...

Sekarang gua keje ape?? Gaji berapa??
Hm... Teman dulu memang kutu berahak harapkan subsidi baja kerajaan... tapi teman dah berubah... teman udah bergaji besssooorrrr!!! Teman gaji rm 2000... teman la ni jadi supervisa di kilang elektronik di Singapura... Tujuan teman ke mari ni teman nak meminang Cik Nin...

2 comments:

  1. it not how much u got.but how wise u spend it..wooowww

    ReplyDelete
  2. wooooo...
    gaji minimum anda tinggi dengar cerita

    ReplyDelete