Sunday, May 22, 2011

Kisah Aku, Kurt Cobain Dan Muzik





Kah... Kah... Kah... selepas korang tengok video tu pasti tergelak bahak2 sebab tengok aku main hancus huhu... Mana taknye... tiba2 hari tu je aku free petang tu, so aku download kod togeh lagu tu terus main dan budak umah aku lah jadi mangsa untuk melayan karenah aku... tapi itu tak penting tentang permainan aku main lagu Smells Like Teen Spirit dari Nirvana ni... Ini kerana lagu Nirvana adalah basic untuk setiap gitaris...Untuk pengetahuan korang jugak... kerana band ni lah yang telah mencipta satu fenomena alternatif rock yang dipelopori oleh Rockers Otai macam Metallica atau Scorpion dan juga telah berjaya mempengaruhi aku sehingga terbenam ke lubuk hati aku berkenaan muzik dan cara hidup...

KURT COBAIN (Vokalis, Gitaris dan Pengasas Nirvana)... itu lah nama yang menjadi sebutan dalam hati aku setiap hari dari saat aku mengenali beliau pada tahun 1994... Tapi malang... aku hanya mengenali beliau selepas kematian dia iaitu pada 5 April 1994 disebabkan kes bunuh diri disyaki dalam keadaan hypnotize selepas kene penangan Heroin... Dan pemergian dia masih aku ratapi lagi sehingga kini dan pada tarikh ulang tahun kematian dia baru-baru ni... satu hari aku dengar lagu dia... Sudah 17 tahun beb dia tinggalkan aku... sedih kehilangan dia lagi dahsyat woo dari sedih aku ditinggalkan gadis....

Masih segar diingatan aku pada ketika tu TV 2 (TV Kerajaan) menyiarkan dokumentari berkenaan Kurt Cobain... Kalo korang nak tahu lebih lanjut pasal dia korang Google je lah... Lepas tu cuba tengok wajah dia... orang kata ade mirip aku sikit kalo tengok dari tepi HAHAHAH....

Apa kaitan Kurt Cobain dengan hidup dan muzik aku?? Kerana dia lah aku pegang gitar... aku gilakan muzik... dan aku tak bole hidup tanpa muzik... apa yang aku tahu muzik, konsert, gig itu lah makanan aku... pakain mesti selaur jeans levis... kasut kene converse... baju... kalo tak pakai baju pun tak pe... kalo aku diberi pilihan untuk tengok konsert Kurt Cobain atau menyambut hari jadi gadis... korang tau lah mana satu aku akan pilih kan...

Menyingkap kembali masa aku darjah satu sampai tiga... ilmu muzik aku hanya lah pada kelas muzik dan menyanyi kan lagu2 macam Bapa Ku Pulang Dari Kota atau Kalau Anda Gembira... cume pada tahun 1994 bersamaan aku darjah 4 selepas kematian Kurt Cobain... jiran aku telah membawa pulang video tape konsert Nirvana Live Tonight Sold Out!!! masa tu zaman video tape je beb... zaman download belum ade lagi... Oleh kerana rumah aku sahaja yang line clear untuk tonton video konsert tu... maka rumah aku jadi port lah tengok video cerita dan video Kurt Cobain ni... Ambik ko!!! lepas je aku tengok video tu... terus terpahat kat hati aku... Aku nak jadi Kurt Cobain... Kurt Cobain... Kurt Cobain... Hidup Grunge!!!!

Bermulalah saat tu aku start menghafal lagu dia macam About A Girl, Come As You Are, Smells Like Teen Spirit... tapi hafal lagu je tak cukup beb masa tu... kata nak jadi Kurt Cobain... mesti lah kene pandai main gitar... mesti kene pandai baling gitar lepas show... mesti kene pandai ludah kamera... mesti kene ambik heroin baru layan... baru feel... baru ilham masuk erti kata lain tiga bende je kene buat (Sex Drunk and Drugs) baru lah Kurt Cobain... Tapi aku tak delah sampai tahap tu... nk mabuk kan diri... tak pernah terpikir pun... ambik Heroin.. hm... rokok pun aku tak sentuh....

So... mulalah aku mempelajari sedikit pasal gitar... Masa tu aku bole main dua lagu je iaitu About A Girl dengan 60 TV dari OAG... dan guru pertama aku adalah Apai yang berumur 5 tahun lebih tua dari aku... dia lah yang mengajar ilmu gitar... masa tu cukup lah untuk beberapa kod...

Lepas tamat sekolah rendah... aku memasuki sekolah agama kat Kuala Kubu... sekolah agama beb... mana bole layan muzik2 grunge... tapi tak pe... Kurt Cobain masih lagi dihati aku... tak de sesekali pun aku lupakan dia... makanya masa aku bole main gitar hanya lah ketika aku balik kampung waktu cuti sekolah je... Tapi yang ni kelakar... aku telah berjaya memasuki kelab nasyid Al Munzirun sebagai back up vocal je pun... hahaha... suara masa tu tak pecah... muka jambu air.. senior pun audition aku dan terima aku masuk... tapi cukup untuk Tingakatan satu dan dua je... Tingkatan 3 aku telah digugurkan akibat disiplin yang teruk... asik ponteng je... masa tu dah rasa tak cool join nasyid... jiwa tak rock... tak grunge... tak black metal kalo masuk nasyid...

Tingkatan 3 semasa tahun 1999... tahun ni lah yang banyak aku dengar muzik2 luar band Metallica, Scorpion, lepas tu kalo local XPDC, ACAB, OAG BUTERFINGGERS... tahun ni lah aku dah pandai beli kaset... beli original beb... zaman tu mana ade download2 kat 4shared... youtube pun tak wujud lagi... zaman ni sape tak de walkman tak cool... tapi aku ni bukan nye orang kaya pun... mana ade duit nak beli album ori atau walkman... tapi dengan beberapa modal duit belanja dan sedikit ilmu matematik... maka aku pun lepak lah kat Kotaraya tempat aku untuk cari duit...

Ini memang saat paling tak pernah aku lupa... naik kat tempat video game tu... aku pun start melangut depan mesin kuda ajaib tu sambil memerhati pattern nombor yang naik... kenapa aku kata ajaib?? mana taknye... masuk seringgit ko bole dapat RM 3 - RM 1000 berdasarkan kepandaian ilmu matematik ko dan sedikit nasib... tenung punye tenung tergerak hati aku lepas ni RM 125 naik... dengan selamber aku letak RM 1 je... tungu punya tunggu seperti yang dijangkakan kene beb!!! kita lihat sape yang kene... jatuh je RM 125 tu dalam bentuk syiling... tanpa melengahkan masa terus aku tinggalkan mesib ajaib tu... kerana mesin tu juga 'berhantu' kerana dia bole ambik balik duit tu kalo ko ade lagi kat situ... bayangkan dengan duit syiling RM 1 bernilai RM 125 berat gila nak bawak...

Ape lagi... lepas ade duit orang kata semua lancar... memang lancar beb... aku terus je gi kedai kaset kat Kotaraya tu dengan selamber terus aku beli album Butterfinggers Transcendence.... masa ni sape tak layan Butter dia tak dikira grunge... lepas ade kaset kalo tak de alat nak main kan pun tak bole gak kan... tapi tak pe... orang banyak wang... terus je aku jalan kaki gi petaling street... ambik ko!!! melambak walkman kat situ... tersenyum aku dapat beli walkman tu... dengan bangganya aku pun pulang lah ke Sekolah Kuala Kubu aku lepas tu dengan penuh gaya sebab ade walkman beb degan album butterfinggers hahahaha...

Tingkatan 3 ni lah aku mula mengenali budaya Skinhead... Punk dengan Black Metal... tapi aku tidak langsung terpengaruh dengan anasir2 tu kerana jiwa aku masih GRUNGE... masih Kurt Cobain... ingat Tiga Perkataan tu hahaha... masa tu kat Klang tempat aku lepak adalah Plaza Metro... korang tanye semua orang Klang... tempat tu memang legend... legend teramat sangat... kat situ lah korang bole tengok budak Punk tido depan 7 E... kat situlah korang bole tengok budak Skinhead jugak tido... aku yang kat situ buat ape plk?? haha... seperti biasa mengasah ilmu matematik depan mesin ajaib dan mengasah bakat snooker aku dan port ponteng sekolah kalo tak balik umah...

Masa cuti sekolah nak masuk tingkatan 4 ni lah aku mula mendengar muzik2 ska dan muzik2 PUNK... ambik ko!!! kampung aku masa tu kalo budak Punk jumpe Skin mesti mencarut2... kat situ lah aku belajar mencarut bahasa inggeris hahaha... muzik ACAB... muzik dari RANCID sentiasa berkemundang... member aku yang ajar Gitar masa aku sekolah rendah pun dah jadi Skinhead... memang laknat lah yahudi ni berjaya rosak kan remaja melayu...

Naik Tingkatan 4 aku mula mendapat kawan baru selepas aku meninggalkan Sekolah Kuala Kubu dan memasuki Sekolah Bestari Subang... sekali lagi itu adalah sekolah agama... kalo sekolah agama paham2 jelah... muzik selain daripada nasyid adalah sama sekali dilarang... kat sini aku berkenalan dengan kawan aku yang cun main gitar... orang panggil dia Berg... sempatlah aku belajar dengan dia... port kitorang main kat Dewan Makan kerana brother dewan makan tu ade gitar... so pinjam gtar dia je lah...dengar citer member aku ni dah ade band dan ade album dah pun... jeles aku beb... kalo tak sekarang ni tak perlu aku mengadap drawing melambak lambak ni...

Naik tingkatan 5... mulalah era modern rock dan masa yang sama mulalah era hip hop... masa tu ramai gila layan Linkin Park, Blink 182, Sum 41.. kalo hip hop tu layan Teh Tarik Crew atau Too Phat... zaman ni lah aku mula dengar perkataan download gune morpheus....Tamat je Tingkatan 5 aku pun ke UTM Skudai...

Kat UTM ni lah sumber muzik aku yang tak terbatas... zaman internet segala segalanya... dengan berkenalan kawan baru dari seluruh pelusuk Malaysia dari Sabah bawak ke Bachok bawak ke Perlis turun ke johor.. maka banyaklah fahaman dan minat muzik bagi setiap individu... Tahun satu lah aku mula mendapatkan gitar Kapok aku... maklumlah dah ade biasiswa... dah ade duit... bole lah beli barang... lepas tu nak jadi Kurt Cobain punye pasal maka dah pandailah aku beli seluar jeans Levis yang ori beb... kasut converse warna putih zaman sekolah dah bole dibuang ganti dengan converse hok color biru plak bawak gi kuliah...

Kat UTM ni jugak lah aku mula mendapatkan bahan2 dan ilmu2 gitar sama ada dari internet melalui software Guitar Pro atau secara langsung dengan kawan kawan yang pandai main gitar dan yang meminati muzik... kat UTM ni lah aku terus jatuh cinta dengan band band metal macam Children Of Bodom dan Cradle Of Filth... dan seterusnya menjadikan Alexis Laiho a.k.a Wildchild sebagai gitaris idola aku selepas Kurt Cobain...

cukup lah sampai sini je aku citer... banyak gak nak sembang pasal aku join battle of the band... pasal jamming... jamming gune duit kuda ajaib lah kh kah kah... Cume bila dah keje ni... masa untuk aku main gitar sangat lah terhad... tak macam masa kat UTM... celik je mata terus pegang gitar... balik kelas terus pegang gitar... malam terus gi jamming...memang rindu aku zaman tu... dan impian aku untuk menjadi seperti Kurt Cobain tidak kesampaian : ( hanya soul dia aje yang ade dihati aku...

Begitu lah kisah aku... kerana Kurt Cobain lah yang motivate aku untuk aku belajar gitar... kerana dia lah aku mula menghargai muzik lebih dari segala galanye...

Rest In Peace
Kurt Cobain
20 Feb 1967 - 5 April 1994

Dari peminat setia sepanjang masa
Pauzi Kassim















9 comments:

  1. kurt cobain...what more can i say..

    ReplyDelete
  2. please say something... at least kita bole share...
    muka hensem ke... dress up cara ke.... lagu bole layan head banging yang mana satu?

    ReplyDelete
  3. hehehe
    smell like teen spirit tu inspirasi dari bawah jambatan..try kau duk bawah jambatan..mana tau dapat ilham macam kurt cobain..kehkehkeh

    ReplyDelete
  4. basikal: tak dapat jugak geng... ko kene ambik sedoz heroin dulu... baru dapat feel dia... even aku pernah lepak dgn Sham Kamikaze ms kt JB dulu, dia pun cakap dia tak dapat feel lagu tu kalo dia main...

    ReplyDelete
  5. heheh sham main cantik tapi tanya sham..nape dia takde solo dia seniri..hehe




    cheers.

    ReplyDelete
  6. bro... dengar citer lu jual lu punye 'les'... adoyai... bagi lah gua goreng dulu lagu november rain... part solo kat padang pasir tu...

    rugi aku tak merasa dulu...

    ReplyDelete
  7. hehe aku beli dulu pun sebab gilakan slash dan godfather ost..perggh

    ReplyDelete
  8. gila geng!!!
    Ko bole main lagu godfather tu!!! pattern scaling sambil bend ngeri siut...
    bila bole ajar aku??

    ke ko dah taubat sbb bende melalaikan hehe... aku tunggu kelas ko haha

    ReplyDelete
  9. hehe boleh lah main busuk2...dari aku form3 sampai sekarang still takleh main sebijik macam slash

    ReplyDelete