Wednesday, November 9, 2011

Installation Of Surge Protection Devices

1) Sekarang kita dah sampai hujung tahun... bila hujung tahun sinonimnya jemputan kenduri kahwin akan bertubi-tubi sampai kat umah aku... pegawai kerajaan  pula akan cuti panjang menyebabkan lewatnya approval material aku dengan process claim aku... tidak lupa juga budak sekolah akan seronok kerana cuti panjang tamat sesi persekolahan...

2) Namun jangan lupa bencana yang akan tiba di Malaysia pada hujung tahun iaitu Hujan Lebat yang berpanjangan... diikuti dengan kilat sabung menyabung... guruh berdentum... air tempayan jangan dibuang... tiupan angin kencang sangka kala... air yang tenang jangan disangka ada buaya dan diikuti dengan banjir besar... Atas alasan hujan lebat dan banjir ni lah yang menyebabkan mereka-mereka yang terlibat dalam industri pembinaan akan cuba menggunakan alasan keadaan cuaca buruk untuk memohon tempoh lanjutan masa... 

3) Apa yang merisaukan aku sebagai enjin nyiur leterik... apabila hujung tahun tiba... kadar kilat dentum berdentum adalah sangat tinggi sehingga bos aku cerita kat aku yang Jabatan Kaji Cuaca Malaysia bagitau kat bos aku... kadar kilat dentum berdentum ni secara purata adalah 300 kali setahun di Malaysia berbanding di kampung halaman aku di Manchester, England dengan purata 5 kali setahun...

4) Apakah persediaan kita sudah cukup untuk menghadapi kilat hujung tahun? itulah yang merisaukan aku sebagai orang yang dipertanggungjawabkan untuk menggunakan ilmu elektrik bagi menjawab persoalan tu... Untuk makluman korang... Ilmu kilat juga adalah salah satu cabang dalam bidang elektrik... jangan pikir bila sebut elektrik je mesti nak cakap pasal lampu tak terang... tak pun bila 'black out' umah tu baru nak ingat sape ade kawan dia keje ejin nyiur leterik nak suruh deal dengan TNB kasi on balik supply rumah dia... padahal dia sendiri tertunggak lupa bayar bil api TNB...

5) Oleh yang demikian... aku tinggalkan korang dengan konsep rekabentuk pemasangan surge protection devices bagi melindungi peralatan elektrik korang yang hi-tech macam laptop cap Apple, Iphone, TV LCD... Gitar Karen... periuk nasi... hair dryer jenama panasonic... astro decoder... atau bagai-bagai lagi dari surge akibat kesan kilat yang dentum berdentum ni... 
Vdrop by pauzikassim
Setiap SPD yang dipasang akan berbeza-beza tahap ketahanan bergantung kepada kesan Induce Voltage yang mengalir di dalam kabel yang berbagai-bagai saiz...

P1080563 by pauzikassim
Contoh Surge Protection Devices yang dipasang dalam DB... Apa motif gua ade kat situ??

P1130083 by pauzikassim
Ini contoh SPD yang terdapat kat rumah aku bagi melindungi TV aku... gitar karen aku... gitar kapok aku... dan handphone aku punye charger... tapi ingat!!! ini adalah salah satu usaha kita... dan selebihnya kita perlu tawakkal kepada Allah S.W.T yang menciptakan kilat sebagai peringatan untuk mereka yang beriman berfikir akan kehebatan Pencipta kilat tersebut... 


Semantara itu... pagi tadi gua datang meeting kat ukm bangi... projek ni salah satu punca lewat sebab hujan lebat sangat...

2011-11-09 10.21.19 by pauzikassim
Aku dengan fokusnye dengar ceramah pasal macam mana taik nak masuk ke sewerage treatment plant... diorang ni pasal taik pun nak bergaduh hahaha...

5 comments:

  1. macam mana lah nak menyebut perkataan
    "sewerage" tu ekh...
    ....O_o...



    :P

    ReplyDelete
  2. hey O awk. nak satu category a surge arrestor tu. kenapa lain dr extension biasa kaler putih tu.. mcm best je! sebagai upah amek kan gambar! hahaha

    ReplyDelete
  3. sweet life: sebut mcm ni kot 'siwerej' haha

    rean: mahal tu extension tu... Rm 700... staf pun dah separuh harga je... kalo ade lebih kat projek permata nanti ambik lah

    ReplyDelete
  4. wahh popular la surge protector ni ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belum glamour lagi...
      pergi jalan pasar cari brand MARSA ni belum masuk market diorang lagi...

      Delete