Friday, July 8, 2011

Lightning Protection System (Faraday Cage) jenis Pad Footing

Hah ini lagi satu kes bangang terjadi kat aku... entah macam mana pulak aku bole overlook design C&S ni... aku mati2 ingat si Uncle C&S ni design Blok Makmal pakai piling... entah bila masa pulak dia ubah pakai Pad Footing tiba-tiba... aku mula perasan masa site meeting dia bole kata Pad footing nak cast pada keesokan harinya... Aku pun terpikir balik aku rase aku design LPS (Lightning protection system) ikut piling dia... kalo dia kata pakai pad footing mampus aku nak tanam mana kilat aku nanti... Silap silap aku kene tanam dengan bos aku nanti...

Argh!!! sambil aku mencarut kat dia dalam meeting F*** U, Sh**, Bull***, Chicken, Sampah masyarakat, tak de masa depan... dan berbagai bagai lagi (aku mencarut dalam hati je)... aku pun terpaksa bagitau kat client aku kene ubah design LPS dan mintak stop kerja satu hari... So aku mintak time untuk balik ofis kuarkan drawing... dengar si Client aku ni kene warning lah aku.. "U sape mau stop work... I nak u duduk sini settlekan..." Kalo tertinggal u punye lightning u pegi design konvesional balik"... Gila apa ko nak pakai konvesional... tau bos aku mampos aku melekat drawing kat muka... cukuplah sekali uup sg besi aku drawing terbang depan mata aku.... Punye lah bos aku jaja cerita design guna structure bonding kat JKR, tapi ofis dia sendiri tak praktiskan...

Ok... ok... lupakan apa yang dah lepas... so aku kene decide masa tu pad footing mana yang aku akan perlukan....
Mula-mula aku kene hafal rumus kejadah ni... jangan tanya aku macam mana rumus ni diterbitkan kerana sangat ngeri untuk diterbitkan... silap2 ko dapat master kalo berjaya terbitkan rumus kejadah!!! ni... Lagi satu rumus ni hanya untuk pad footing bersaiz segi empat... kalo Engr C&S ko design pad footing saiz bulat ke... segitiga ke... segilapan ke... ko kene terbitkan rumus lain pulak mengikut rekabentuk pad footing tu... Tapi sepanjang pengalaman aku dengan Egnr C&S... semua rekabentuk pad footing dia saiz segi empat... aku tak tahu lah ade ke tak kalo selain rekabentuk segi empat... kalo nak tau ade ke tak??... tunggu aku kahwin dengan mana mana Gadis Egnr C&S hahaha.... Tiap-tiap hari aku bole tanye nanti...

R = ρ + ρ
      4re    lƩ


re = (S)^0.5 / (3.142)^0.5

R = Resistance
S = Luas Pad Footing (Panjang x Lebar)
ρ = ohmxmeter (Pemalar Keberaliran)
lƩ = Jumlah panjang rebar

Lepas ko hafal rumus tu dengan menulis rumus tu atas kertas dan rendam dalam air selama tujuh hari.... lepas tu ko minum air tu... Kemudian ko mintak kat Egnr C&S tu design pad footing dia... Contohnya macam  kat bawah ni...

MAKMAL  LAYOUT PLAN D2-Model by pauzi_84
Layout Pad Footing Blok Makmal

MAKMAL  LAYOUT PLAN D-Model by pauzi_84

Jadual saiz rebar dia... tak pasal pasal aku kene study drawing C&S....

Lepas kita belajar ilmu... kita kene praktikkan... baru lah berkesan... baru lah jadi insan yang kamil, cemerlang gemilang... Dalam kes aku kali ni aku mula dengan mengambil Pad Footing F28...

ρ adalah nilai pemalar iaitu keberaliran tanah atau rintangan tanah tu... dalam kes aku nilai tanah tu adalah 150Ὠmtr...
 ada banyak cara nak dapat nilai ρ...
Yang pertama... ko tanya Pakcik Google... kat dalam internet ade je nilai nilai pemalar baik dari segi tanah bukit... tanah batu... atau tanah perkuburan....
kedua... ko sendiri buat test ke atas tanah tu dengan mengambil sampel tanah dan dihantar ke Lab ala ala citer C.S.I kat TV tu....
ketiga... cara kuno dengan ko meniarap di tanah dan letakkan telinga betul betul atas tanah tu... lepas tu ko tepuk tiga kali dan cuba rasa kan getaran yang terhasil... dari getaran tu ko akan tahu nilai tu...

lepas tu cari rplak iaitu luas pad footing (5mtr x 3mtr)^0.5 bahagi dengan 3.142^0.5 = 2.18ohm
lepas tu pulak cari lƩ (5/0.1)*(3/0.1)*((perimeter = (0.1mtr+0.1mtr)*2) = 600mtr...

lepas ko dapatkan value tu... ape lagi... sumbat je lah kat dalam equation dan nilainya adalah 13.72ohm....

oleh kerana nilai 13.72ohm masih terlalu tinggi...(Keperluan adalah dibawah 5ohm)... ko kene ulang kaedah di atas untuk banyakkan pad footing yang perlu dan ko perlu parallel kan nilai rintangan tu...
Dalam kes di atas pad footing yang aku pilih adalah 
F28=17.41ohm... 
F27=13.72ohm 
F27/C23=13.72ohm 
F14=23.67ohm...

Total R = 17.41//13.72//13.72//23.67 
             = 4ohm...
 Apa jadi kalo kita dah pilih semua pad footing C&S tu tapi masih tak dapat nilai rintangan di bawah 5ohm?? Hah... ape lagi... ko suruh lah dia design piling...."Bos... u punye pad footing tak bagus lah... tak bole tahan kilat... tak umpphhh... kasi tukar pakai piling lah..."... lepas tu ape dia jawab balik kat ko?? "Bole bole... I bole tukar piling... tapi kasi I piling u dalam dalam... mau ka??"...

Haha... tak pe tak pe... kalo dia tak nak bagi... atau memang dia tak suka ko sebenarnya... sampai mintak guna piling dia tak nak bagi.... ko kene teruskan gak hidup walaupun hati ko berat untuk menerima hakikat sebenar yang muka ko macam piling atau lebih teruk dari itu... Ini lah masanya ko jadi Egnr C&S... ko design lah pad footing sendiri besar2 then ko letak je kat luar... design ni sebnarnya yang betul kerana ko tidak perlu bergantung hidup dengan design Egnr C&S punye pad footing...

Cuma dalam kes aku kali ni... aku terpaksa guna pad footing C&S sebab nak jimatkan kos... dan tak de masa nak buat pad footing sendiri...
P1110905 by pauzi_84


P1110906 by pauzi_84

P7050331 by pauzi_84
Pastikan ade continuity

P7050335 by pauzi_84
GI Bare yang dipasang sebelum cast pad footing...

P7050321 by pauzi_84

P7050343 by pauzi_84

P1110904 by pauzi_84
Ini gua yang menyaksikan kerja-kerja cast... gua sekarang ni dah bole jadi C&S hahaha... 

P1110897 by pauzi_84
Ini rangka dia... aku tak tahu nak sebut takut salah cakap... karang elok elok Chamber... sampai kat aku jadi Tunnel hahahaha.... Belakang tu moto lenjan aku kat site...


KAH KAH KAH... Kuat Kencing Bang... KAH KAH KAH...
KAH KAH KAH... Budak ni pernah tipu perempuan masa Tingkatan 3 KAH KAH KAH...
KAH KAH KAH... Dia fitnah Ayob Si Tukang Masak KAH KAH...
KAH KAH KAH Dia citer kat anak perempuan pengetua tu yang Si Ayob tu kacau lauk kari 'pakai' selipar KAH KAH KAH...
KAH KAH KAH... Lepas tu ramai budak perempuan tak makan tengah hari sebab geli  dan percaya cakap budak ni...KAH KAH KAH
KAH KAH KAH Rupanya dia buat lawak bangang... Si Ayob tu memang pakai selipar masa kacau tu... siap lengkap lagi pakai baju seluar ... KAH KAH KAH...

Lepas tu aku kene denda malam tu dengan ustaz... aku kene berdiri depan budak perempuan masa ceramah maghrib... memang malu gila bai... aku main main je dengan dia... tak sangka plak dia ambik serius cerita aku tu... abes dia cerita kat kawan kawan dia....
hm... semenjak kejadian tu aku rasa seronok pulak tipu orang.... 

9 comments:

  1. hahaha. menarik2. rupanya dah ada orang wat hal sampai site kene stop :P

    ReplyDelete
  2. Damn!!! Oh god... macam mana bole jumpa??? wargh malu gila...

    ReplyDelete
  3. rahsia pulak... huhu... aduyai...
    tapi tak pe... biar ini rahsia kita...
    jangan bagitau orang lain...
    sebab ini tempat luah perasaan...

    ReplyDelete
  4. haha...
    terpaksa, sebab Cik Arkitek ni satu projek dengan saya dan kekerapan kita jumpe akan kerap sampailah projek ni siap kan kalo dipanjang kan umur lah...

    dan bila saya ada masalah kehidupan atau projek maka nya... kat blog ni lah tempat berkarya... tempat menyingung perasaan orang... tempat untuk memuji orang dan sebagainya....

    ReplyDelete
  5. Hahaha. xpe sy benarkan en pauzi mengutuk sy didalam blog. barulah bukan mngumpat namanya. haha

    ReplyDelete
  6. ye ke... haha.. kalo boleh tahan kene kutuk kira ok lah ni ek...

    Jangan kan awak sorang je akan kene kutuk... kerajaan pun saya akan kutuk walaupun dulu masa study pakai scholar kerajaan...

    Dan orang pun bole kutuk saya kerana kutukan paling hina setakat ni saya dapat adalah Egnr Anjing Kurap

    ReplyDelete
  7. kantoi..hehe aaaa aku takde kemahiran dalam hal tu..ada pening pening gus d time melihat

    ReplyDelete