Wednesday, April 18, 2012

Wajarkah PTPTN Dihapuskan?

demo_PTPTN_14-1 by pauzikassim
Kalo statement mansuhkan yuran pengajian... gua lah orang pertama yang berada di saf depan... (Itu pun kalo mak gua tak suruh gua pegi kedai beli santan)...

1) Berdasarkan gambar di atas... gua tertarik dan ingin mengulas atau memberi pendapat wajarkah Perbadanan Tabung Pengajian Tinggi Nasional atau singkatannya PTPTN dimansuhkan... Ya!! gua tahu kutu rayau perhabis subsidi baja kerajaan macam gua ni tidak layak untuk berbicara isu negara ini...

2) Walaupun gua belajar tak tinggi macam mahasiswa lain yang mendapat pinjaman PTPTN untuk belajar di menara gading, tapi cita-cita gua tinggi... Gua pernah menyimpan cita-cita untuk menjadi Ketua Menteri Di Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat kerana bagi gua hanya lelaki macam gua sahaja yang memahami wanita... Di samping kemudahan mendapatkan loan bisnes lembu... gua dah tak main lah subsidi baja lepas ni...

3) Gua berpendapat bagi gua PTPTN tak patut dihapuskan kerana PTPTN sahaja yang boleh memberi pinjaman kewangan untuk mereka yang mendapat tawaran sambung belajar untuk membayar yuran serta makan minum hostel sewa umah dan berbagai- bagai lagi serta boleh bayar balik lepas habis belajar berbanding bank-bank lain... Apa yang gua setuju hanya lah yuran pengajian sahaja yang patut diberi percuma... YURAN PENGAJIAN...

4) Tak kan makan, minum, tengok wayang, belanje awek makan, pegi jamming, main snooker, main kuda nak free jugak... itu kira personel lah... Konsepnya untuk berhutang itu harus... tapi membayar hutang adalah WAJIB... jadi bila dah berhutang tu wajib bayarlah... Kat Malaysia ni hanya orang macam gua atau raja je bole makan percuma...cukup lah yuran free dan mungkin tambah sedikit wang untuk beli buku rujukan yang original atau peralatan rotring...

5) Namun menjadi persoalannya adakah yuran setiap universiti sama?? Gua teringat cerita dua orang member gua sekor dapat masuk UTM sekor lagi dapat UiTM... member gua UTM tu cerita kat gua dia dapat PTPTN RM 3500... Yuran UTM RM 1500... Balance RM 2000... Tolak sewa hostel RM 300 per sem... Tinggal RM 1700 untuk belanja satu sem... satu sem ada 4 bulan jadi 1700/4 = RM 425... RM 425/30 hari = RM 14.20 sehari untuk belanja... Belum tolak lagi duit buku rujukan dan alat tulis.... rokok... minyak moto... duit print... duit pegi Cyber Cafe buat assignment...

6) Itu pasal member gua ni bila balik kampung je gua tengok tak pernah bawak balik buku pun... yang peliknya gua tahu komputer pun dia tak ade... Final year last sem baru ade gua nampak laptop dia... dan selalu gua lah jadi mangsa untuk tanggung minum teh tarik dan minyak moto dia sepanjang dia melepak dengan gua masa cuti sem tu... rimas jugak gua perhatikan... tapi gua tahu masa depan member gua ni cerah dan mungkin dapat menjana kemajuan ekonomi Malaysia di masa hadapan... Jadi gua pun tak kisah lah nak tanggung dia... tambahan pula dia sedang berjihad fi sabillillah... amboi... pandai gua ceramah...

7) Berbanding member gua yang sorang ni yang masuk UiTM... gua dengar yuran dia RM 400 satu sem... makan ada subsidi... hostel pun ade subsidi... Dapat PTPTN RM 3500 gak... So balance RM 3100... Gila lah... tau gua belajar rajin rajin masa SPM... lepas tu apply masuk UiTM... makan minum hostel free tu wo.... rugi-rugi... Tapi mungkin objektif UiTM nak tolong melayu... So dapat lah subsidi untuk membantu melayu... karang ramai pulak budak melayu tak dapat sambung belajar...

8) Apa yang membuat gua berbulu dengan member gua yang UiTM ni kerana apabila cuti sem... gua cari dia mesti tengah 'honeymoon' kat genting tu... cilakak betul... tapi nasib baik lah bila gua nak pinjam duit dia bole hulur hulur sket... maklum lah duit balance lepas tolak yuran melambak-lambak lagi... Setakat nak belanje awek belikan purse carlo rino tu tak de hal lah kata nya...

9) Itu baru gua cerita pasal yuran kat IPTA... Belum IPTS yang yuran nya gua dengar double macam UTP atau UNITEN... jangan main-main dengan gua... gua sebenarnya ramai kawan yang bijak sana... Lu ingat gua punye kawan semua kutu ke?? tak de masa depan ke??... Sejarahnya... gua pernah kuar dating dengan student yang bakal jadi Doktor dalam persediaan ke Australia masa tu... gua tanye yuran belajar jadi doktor berapa satu sem? dia jawab dengan selambernye RM 50k... telan air liur gua dengar... Ini kalo gua nak masuk minang tanpa sebarang sijil memang kene reject buta-buta lah dengan mak bapak nya... harapkan sijil beranak je lah yang aku ada...  

10 ) Kesimpulannya... kalo dah pinjam PTPTN perlu lah bayar balik... Buat member gua yang dapat scholar JPA tu lepas tu tak bayar balik duit PTPTN yang dua sem tu buat beli moto lah... komputer lah... buat-buat lah bayar balik... Karang korang nak ke Vietnam sebab bos suruh jaga projek ke atau nak ke Korea ada F.A.T ke tak pasal-pasal blacklist pulak passport tu... Member gua dulu hampir sangkut kat Imegresen Singapore masa kitorang nak tengok konsert Children Of Bodom hari tu pasal PTPTN ni...

pix_gal2 by pauzikassim
Percayakah lu orang semua bahawa gua pernah kuar date dengan dia suata ketika dahulu


1 comment: