Monday, April 2, 2012

Renewable Energy

IMG_1134 by pauzikassim

1) Hari tu sempat jugak aku dengar talk pasal Renewable Energy... ini isu kesinambungan dari Renewable Energy Act ari tu yang aku pergi... Sekarang aku tengok bos bos aku sedang sibuk nak siapkan design Solar Farm nak sedut cahaya matahari kuat kuat lepas tu nak jual ke 'Pak Sanggup'...

2) Ape yang menarik kali ini terdapat sedikit pertelagahan akibat Uncle Bekas TNB mengeluarkan statement yang Renewable Energy Act ini adalah satu tindakan 'Immorality' yang mengkayakan kroni katanye... Dalam bahasa kasarnya akta yang mengambil duit rakyat untuk dibayar kepada pembekal Solar Farm ni...

3) Tertelan air liur aku dengar statement dia... aku ingat orang tak aware pun isu Feed In Tariff ni... Aku pernah tanye mak cik Felda dia tak tahu pun isu Feed In Tariff ni... tanye member gua yang keje cikgu pasal satu hari nanti bil api dia akan ditambah 1% untuk dibayar pada pembekal Solar... dia pun tak tahu... Bole pulak Uncle ni aware... Bagus Uncle ni yang aware...

4) Mana tak nye dia hentam kuat-kuat... Uncle ni siap cabar macam mana Solar ni nak supply during peak hour... Lepas tu kenapa kita harus kene bayar selama 21 tahun macam agreement IPP lain-lain tanpa pengetahuan rakyat... Aduh Uncle ni... diam-diam sudah lah... makan sendiri sendiri dah lah... Ini mesti sindrom pegawai pencen... tak pun dia bengang sebab tak sempat rebut kuota hahahaha....

IMG_1135 by pauzikassim
Kalo uncle ni tanye aku pasal Solar Farm aku... pasti aku cepat-cepat jawab I design and supply cable je... yang lain I tak tahu... macam mana solar sedut matahari U tanye bos I... Macam mana dia dapat kuota pun U tanye dia gak...

Nota: Gua lagi suka kalo bekalan elektrik kita dijana oleh sumber nuklear... Bagi gua semua bende ada risiko... Naik kapal terbang Air Asia pun kita ada risiko nak terhempas... Tapi kalo dikawal dengan baik lengkap dengan layanan mesra pramugari... pasti tiada masalah... dari dok bergaduh nak kene bayar feed in tariff kat Solar Farm yang tak berapa nak power tu... baik buat Nuclear Power Plant...

Radio-Active by pauzikassim
E=MC2... pemalar C tu pun dah besar iaitu 3 x 10^8 ms^-1 Gua memang sokong nuclear... Baru bole pakai topeng Slipknot pergi keje... Nuclear !!! Nuclear!!! Nuclear!!!!


7 comments:

  1. kita cukup ker tenaga mahir nak buat tenaga nuklear?

    student-student pintar Malaysian yang belajar oversea dah balik ker dah bersedia nak membina logi2 tenaga nuklear di Malaysia?

    Macam kat jepun, kebocoran 1 logi tenaga nuklear dek kena tsunami dan earth quake pun dah kena catu satu negara... baru 1 logi...
    belum 2..
    belum 3.. ker...

    hmmm..
    malaysia boleh lah! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1) Pasti cukup kerana pelajar asia adalah pelajar yang paling mahir ilmu matematik dan mampu menjadi pakar dalam kajian atom... Pensyarah Prof saya pernah bertanya pada saya berapa saiz elektron? dan saya menjawab lecturer saya dah gila... (hanya dalam hati)...

      2) Mereka yang belajar di oversea mesti bersedia dan mesti membina loji nuklear jika mereka mengambil aliran kajian atom nuklear di bawah tajaan JPA. (Kontrak berkhidmat dengan kerajaan 6-10 tahun lepas tamat pengajian kerana Loji Nuklear akan siap pada 2021 bagi menjana bekalan elektrik sebanyak 1000 MW)... Install capacity semasa sekarang 24 GW (TNB + IPP) yang dijana oleh sumber yang tidak boleh diperbaharui seperti arang dan gas yang kos nya makin meningkat...

      3) Kebocoran 1 loji tenaga nuklear sebab tsunami hari itu boleh dianggap sebagai ujian Ilahi terhadap hambanya yang lemah bagi meningkatkan keimanan... tapi Jepun tidak pernah menyerah kalah pada takdir semudah itu... bukan maksud saya ingin menentang takdir... tapi orang Jepun akan terus berusaha untuk hidup dan sedaya upaya mengawal kebocoran tersebut sehingga berjaya selepas sistem penyejukkan reaktor berfungsi semula... Sejarahnya... Jepun adalah satu-satunya negara yang pernah dibom menggunakan bom nuklear oleh AMAREKA... tapi negara nya mampu membangun maju 10 tahun kehadapan berbanding Malaysia yang rakyatnya sentiasa bergantung pada baja subsidi dan kuota... World Cup bola sepak pun Jepun dah masuk... Fakta: Jepun ada 50 Loji nuklear lagi...

      4) Malaysia memang boleh... Malaysia ada kemampuan pada semua bidang... tapi malangnya kita terlalu mudah percaya dengan percakapan ahli politik berbanding ahli akademik... Jika ahli akademik memberi pandangan yang bernas tapi tidak sealiran dengan kehendak ahli politik pasti beliau akan dikecam dan paling dahsyat beliau akan digantung kerja... tidak ubah seperti zaman feudal di barat...

      5) Menjana elektrik menggunakan tenaga nuklear adalah green technology kerana proses tersebut tidak membebaskan CO2 yang menyebabkan kesan Global Warming dan penipisan ozon...

      6) Berapakah nilai kebocoran radioaktif pada sinar X-Ray yang digunakan oleh doktor terhadap pesakit? Adakah nilai tersebut mampu merosakkan DNA pesakit tersebut?

      Delete
  2. saya sokong nuke..pencayahaan seperti berikut
    1.dulu pun xramai kang kong n kang kang.skang bersepah.thats call education n human resource.ini akan mengambil masa tapi kesan jangka panjang yang amat cemerlang

    2.kerajaan dah mengambil insiatif seperti menwujudkan Atom

    3.salah jika kita tidak berkereta jika takutkan kemalangan.pergi kerja naik kereta lembu pun ada bahaya.

    4.kerajaan memihak kepada orang yg ikhlas kepada kerajaan

    5.jika dibandingkan green day.tarafnye agak sama

    6.DHA elok untuk pertumbuhan otak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1) Kalo berjaya loji nuklear itu beroperasi... anda orang pertama yang akan saya recommend kan untuk berkhidmat di loji tersebut...

      2) Saya tahu anda seorang yang berjiwa nasionalis dan semangat kamikaze terhadap negara sangat tinggi sama seperti rakyat Jepun... Dengan ilmu yang anda miliki ditambah dengan jiwa nasionalis yang tinggi pasti sebarang masalah loji tersebut anda dapat selesaikan...

      Delete
    2. 1-saya sanggup demi negara.letak saya di post management n administration supaya saya boleh mencorak hala tuju loji terbabit dan melatih engineer.

      2-kerajaan tidak pernah membuat khianat pada rakyat.tapi rakyat mengkianati diri sendiri dengan menyokong kerajaan terbabit.-taufik

      Delete
    3. 1) Memang itu post yang sesuai untuk saudara... Dengan ciri-ciri kepimpinan yang wujud ketika makan bertalam waktu berbuka puasa. Memang saudara "born to be leader"...

      2) Salah kan diri sendiri sebelum salahkan orang lain adalah satu sikap yang terpuji

      Delete
  3. hi, my name is Tika, i have a problem regarding some of the difficult terms related to generator and power plant, can you pls help me? i really need an electric expert like you, i was browsing the web and found your blog. pls pls i need your help ASAP, pls kindly contact me via email tikagee06@gmail.com. looking forward to your kind reply.....thanks a lot in advance

    ReplyDelete