Saturday, April 7, 2012

Tribute To Kurt Cobain (Umur Aku Masih 27) & Jalan Jalan Di Melaka


Smell Like Teen Spirit adalah lagu yang aku cover pada tahun lepas... mungkin tahun depan jika umur aku panjang aku teringin nak cover lagu territorial pissings sambil melempar kan gitar aku pada power amp... Tapi tak nak nyanyi lah... aku rasa suara aku ni tak berapa sedap lah kalo nyanyi live... kene remix macam mizz nina baru sedap kot...

Masih segar di ingatan aku suasana ketika aku mula-mula menuntut ilmu bermain gitar... Di buaian laman sahabat aku yang bernama Apai di sekitar tahun 1994 sebelum beliau menceburi bidang Skinhead SHARP...  Dengan rokok di tangan... beliau mula memetik gitar kapok tersebut sambil menyanyikan lagu Nirvana iaitu About A Girl... selepas itu... tiba giliran aku pula yang baru pertama kali ingin bermain gitar... Satu-satu jari ku disusun oleh beliau pada 'fret' gitar tersebut... bermula dengan kod E minor, diikuti dengan G dan mula lah aku mengayun kan tangan kanan mendapatkan rhythm nya... Ya!!! pertama kali memang sukar untuk aku bermain... tersasul juga lah jari aku nak menyusun setiap kali ingin menukar dari satu kod ke satu kod yang lain... Tapi disebabkan Kurt Cobain lah aku terus belajar bermain gitar sehingga ke hari ini...


Pemergian Kurt Cobain pada 5 April 1994 memang meninggalkan kesan pada aku... ketika umur beliau pada 27 tahun... Umur yang pada lelaki melayu orang kata sedap sedap lah nak mendirikan rumah tangga... Terlalu muda untuk beliau pergi meninggalkan muzik Grunge nya yang masih kekal ke saat ni di hati aku...


Namun siapalah kita yang mampu menghalang kuasa Tuhan apabila saat ajal sudah tiba... Bukan sahaja Kurt Cobain yang mati pada usia muda... Gitaris handal Jimi Hendrix juga turut mati pada usia 27 Tahun pada 18 September 1970... Baru-baru ini juga kita dikejutkan dengan kematian Amy Winehouse penyanyi Soul dan R&B pada 23 Julai 2011dan mereka bertiga telah digolongkan kepada Forever 27 Club...


419px-Amy_Winehouse_f4962007_crop by pauzikassim
Amy Winehouse telah dituduh mencuri muzik orang kulit hitam... Mempunyai masalah ketagihan alkohol yang teruk...


Jimi_Hendrix_1967 by pauzikassim
Dari gambar di atas beliau adalah pemain gitar tangan kiri sama seperti Kurt Cobain... Turut juga mempunyai masalah alkohol...

Moral: Hindari dadah atau alkohol pada usia 27 tahun...


Yuna juga turut cover lagu Nirvana iaitu Come As You Are...Yuna pula dilahirkan pada 14 November 1986 kira baru 26 lah tahun ni... memang lunak suara nya... dan lagu kedua yang aku belajar adalah lagu ini... 

Yang ini version original... ini lah Kurt Cobain... Perbezaan yang ketara antara aku dan dia adalah beliau bermain tangan kiri...

Sementara itu... gua telah menghadiri satu majlis perkahwinan rakan sekerja gua atau lebih tepat rakan se-MITC yang telah diadakan di Simpang Ampat, Melaka... Tak nak sembang panjang... mari layan pic-pic di sana...


P1130935 by pauzikassim
Kenduri kahwin member gua ni hanyalah penyebab untuk kgua jalan-jalan ke Melaka... Batu Loncatan

P1130940 by pauzikassim
Konco-Konco gua...

P1130952 by pauzikassim
Ini senior gua... muka anak dia setampal macam ayahnya...

P1130955 by pauzikassim
Kelihatan mereka sungguh teruja...

P1130967 by pauzikassim

P1130963 by pauzikassim
Busuk punya kaki...

P1130962 by pauzikassim
Kalo kasut ni bole berkata-kata... pasti semua tempat yang aku pernah pergi dia akan bercerita...

P1130968 by pauzikassim

P1130958 by pauzikassim

P1130978 by pauzikassim

P1130994 by pauzikassim

P1130985 by pauzikassim

P1130982 by pauzikassim
Eh... Eh... Eh... kata gua...


P1130998 by pauzikassim
Pada malam hari gua telah berjalan di Jonker Walk bagi mengutip segala hutang dan bunga-bunga nya sekali... Gua tak gentar nak pau mereka kerana gua selaku ahli tertinggi Top 24 telah ditemani oleh Abang Long Putrajaya dan  keturunan generasi ke tujuh Kapitan Cina Yap Ah Loi

P1140003 by pauzikassim

P1140001 by pauzikassim
Ini yang gua maksudkan seorang Abang Long Putrajaya dan seorang lagi generasi ke tujuh Kapitan Cina Yap Ah Loi...

No comments:

Post a Comment