Tuesday, September 6, 2011

Post FB Terbaik Dari Member Aku Pasal Kahwin

Aku memang dah lama perasan post member sejahanam aku tengok konsert sama sama ni... Semenjak dua menjak ni banyak plak post post yang berunsur keagamaan... Mungkin dia dah dapat hidayah sama seperti Sham Kamikaze kot... 


Tapi post kali ni memang menarik dan aku ingin kongsi dalam blog aku... Mungkin persoalan "Bila Nak Kahwin?" telah menghantui beliau sepanjang cuti raya ni... Tambahan pula antara kalangan kawan-kawan aku ni ada yang akan mendirikan rumahtangganya bulan sepuluh ni... Perkara ini juga mungkin menambahkan tekanan pada beliau haha... 


Jangan kan dia tertekan... aku pun tertekan gak...  bila orang tanya pasal kahwin... lagi2 bos aku... asik mengeluh je bila tengok aku tak kahwin-kahwin lagi... Katanya kalo aku tak kahwin aku belum matang lagi... Jadi bos tak berani bagi aku projek-projek besar sebab tak de pengalaman handle masalah rumahtangga yang lagi besar...


Mak aku lagi lah... mengeluh jugak... tapi dah letih... siap warning aku lagi tu sampai bila nak hidup dalam keadaan berdosa... Aik!! mak aku ni... macam tahu je... hm...


Tak pe lah... sampai jodoh nanti adalah kad jemputannya... Cuma aku tunggu bila lah diorang nak buat bachelor party untuk member aku yang nak kahwin ni... (Unsur-Unsur British masih ade lagi)


Ini post beliau:


"Aku terima nikahnya si dia binti si ayah dia dengan mas kahwinnya RM.."
Bunyi macam senang? Nah ini erti sebenarnya:

"Aku tanggung dosa-dosa si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat, dari dedah aurat hingga ke tinggalnya solat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung, dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku. Kalau gagal, maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka, aku 

rela malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badanku." (renung2kan dan slmt b'amal)


Hm... memang kene renung renung sampai termenung gak lah aku baca post dia hari ni...


Copy of Copy of DSC03123 by pauzikassim
Ini gambar aku dengan Sham Kamikaze... Terharu tengok dia dah berubah ke arah kebaikkan




5 comments:

  1. bila lu nak kawen bhai..sampai bila nak hidup dalam keadaan berdosa

    ReplyDelete
  2. ko pun nak jadi macam mak aku...
    pedas tu woo!!! kene setepek dari mak aku...
    lagi keras dari penampo tangan dia...

    Ko lah ni fahaman punk lah... komunis lah... hippies lah...

    ReplyDelete
  3. memang ada benarnya pun, lelaki sepatutnya kena tahu peranan, dah lebih komited pada pasanagn. tapi bila dengar statement mcm tu, jangan lah pulak sampai takut nak kawen. hehehe.

    aku syak statement tu semua perempuan nak psiko lelaki aja supaya lebih bertanggungjawab.

    baru-baru ni, aku jadi saksi untuk nikah adik aku. kalau kau perasan, sebelum nikah, tok kadi akan tanya perempuan dulu.

    "awak sudi ka nak kawin dengan si mamat ganteng ni?"

    bila perempuan tu kata "YA", maksudnya lebih besar, walau YA tu hanya terdiri dari dua huruf.

    YA tersebut perempuan tu sudah rela untuk patuh pada suami, sudah setuju yang lelaki yang bakal dinikahi tu akan memimpin si isteri, sudah setuju untuk jadi Tulang Belakang suami, sudah setuju untuk jaga maruah suami dan keluarga, sudah setuju untuk dipimpin, sudah setuju lah menjadikan kau tu sebagai RAJA, sudah setuju susah payah, sudah setuju untuk senang bersama. Kalau gagal, maka si isteri itu nusyuz, berdosa dan kena libas ekor pari.

    point is, kawin ni dua2 pihak buat perjanjian. jangan nak rasa tertekan dengan statement mcm tu. semua tu psiko aja, kau kena cakap benda ni kat bakal bini kau.

    sebab, kalau diorang kata TIDAK bila kadi tanya, akad tadi tak akan berlaku pun.

    wallahu'alam bissowab, soalan kelam susah nak jawab.

    ReplyDelete
  4. pergh.. komen terbaik dr darus...

    ReplyDelete
  5. memang pengalaman orang yang dah kawin...
    kene belajar ni macam mana nak tanggung beban...

    ReplyDelete