Friday, October 21, 2011

Seminar Power Electrical System


P1120978 by pauzikassim

1) Dua hari ni iaitu rabu dengan khamis aku telah bertapa di IEM... Tujuan bertapa untuk menuntut ilmu power electrical yang dari dulu aku belajar masa kt UTM satu apa bende tak paham... aku rasa bahana kutuk lecturer lah huhu... elok nama dia Wazir... aku panggil dia Weezer... tu yang tak melekat kira fault current tak pandai pandai sampai sekarang...

2) Sangat berguna seminar ni... banyak ajaran turun temurun yang aku belajar dari senior macam menyesatkan je haha... kira main ikut je adat  tu tanpa soal selidik... pakcik cina singapore ni yang betulkan semua fahaman aku yng sesat macam kenapa voltage drop 4%... macam mana nak guna graf Time Current Curve tu...

3) Ada beberapa perkara yang menarik sepanjang seminar tu...

a) Berkenalan dengan enjin-niar dari Brunei
mak ai... jauh gila mamat ni sanggup fly semata-mata nak attend seminar ni... terus aku borak pasal Hudud... dia kata aku setuju ke hukum hudud ni? mestilah aku jawab setuju... aku ni dah lah Pendidikan al-Quran Dan As-sunnah dapat A masa SPM... sambil bercerita akan kebaikkan hukum tersebut kepada cina brunei ni...

b) Berkenalan dengan lecturer dari BMI
punye lah masa seminar tu dia ni asik menanya je... rimas gak aku... tapi soalan dia memang maut-maut... semua soalan dia refer BS atau IEC... gila kentang mamat ni hafal act... aku pun tak pernah ambik tau pasal IEE 17th tu... Aku pun lepak lah dengan dia masa lunch nak share macam mana dia bole hafal act tu... aku rasa aku dah makan kismis hari-hari... tapi tak ingat2 gak... masa satu table tu aku diam je... sekali dia borak dengan cina satu tu asik hentam designer je... "designer ni design bukan ikut IEE pun... lepas tu bila tanye satu ape tak bole jawab... suruh kira fault current pun tak bole" kata dia kat cina tu...

lepas dia hentam kaw kaw bercerita kat cina tu dia pun bagitau yang dia adalah lecturer mengajar subjek power eletrical system di BMI... tiba-tiba dia tanye aku keje mana... dengan selambe aku jawab Manufacturing Cable... keje supply cable ke site ikut order and demand kata aku kepada dia hahaha....

P1120979 by pauzikassim
Ini nota dia... nak copy dialu-alukan... tapi better korang beli original je lah... dah keje kan haha... gaji sekor2 besar dah... zaman student boleh lah fotostat...

time-current-curves-2 by pauzikassim
Ini Time Current Curve graf... kalo Geng Piling gi meeting bawak kertas graf kotak-kotak dia... lepas tu sketch gambar rebar dia ikut scale graf tu then cop sign campak depan contractor itu jam gak masa meeting sebab membebel tak dapat2 lagi drawing... korang yang belajar electrical ni boleh lah bawak graf Time Current ni... kalo load berubah-ubah... pandai2 lah sketch cari discrimination dia ek...

weezer by pauzikassim
Ini band Weezer... antara band yang aku gila-gila kan... gitaris dia hensem tu bai...hensem gila lah... nak kenal gitaris dia yang paling kanan sekali berkot biru...

4 comments:

  1. saya student bang. tak mampu la nak beli buku. hehe. dan graf itu sangat memeningkan. BMI saya tak tahu. BIM saya tahu la. huhu

    ReplyDelete
  2. BMI British Malaysia Institute @UniKL...
    BMI Body Mass Index pun boleh haha
    BIM ape??

    ReplyDelete
  3. Building Information Modeling. hehe. master study saya ^^

    ReplyDelete