Sunday, December 18, 2011

Konsert Fenomena Search 30

1) Pada 17/12/2011 aku telah menghadiri satu konsert teragung sebagai penutup tahun 2011 iaitu konsert Fenomena Search 30... Konsert yang memang tak patut ditinggalkan kerana dikhuatiri satu hari nanti dah tak dapat jumpa Search lagi.. Maklumlah usia semua ahli Search ni dah menjangkau pangkat Datuk yang ade cucu...

2) Sape penduduk Malaysia ni yang tak kenal akan Search... kalo tak kenal pun mungkin itu penduduk asli lah kot... Band no 1 Rock di tanah air ni... tiada tandingan... bole seduduk lah dengan Gun's & Roses tu... Cuma gua muzik rock ni bole layan lah sebab gua suka solo gitar Kid tu... Gua punye fahaman muzik ni lebih kepada arah barat berentak kan metal punk atau grunge kesan dari pengaruh rakan sebaya masa gua zaman sekolah...

3) Bertempat di Mines Exhibiton Centre... tempat yang sangat selesa untuk tengok konsert sebab tertutup dan ade aircond... aku ni mana suka sangat berjemur panas-panas ni... jalan site pun aku tengok dari dalam kete je... 

P1130290 by pauzikassim
Gua dapat tiket ni sebab gua pau budak ofis gua yang cuti kahwin kah kah kah...

P1130350 by pauzikassim
Ini adalah penaja konsert search

P1130297 by pauzikassim
Pukul 5 lagi gua dah sampai... selepas mengharungi security tiga peringkat... akhirnya gua berjaya gak seludup kamera masuk... gua sampai awal sebab  tak sabar nak tengok opening Koffin Kanser...

P1130299 by pauzikassim
Johan salah satu pengacara dan sempat berbuat jenaka yang gua rasa nak pecah perut gak lah layan...

Masa ni Johan meniru lagak Mus May... 

P1130303 by pauzikassim
Band Pesawat jugak salah satu Band opening... gua nak tunjuk lu gambar Bittersweet... tapi kamera gua bangang gambar tu hilang...

P1130306 by pauzikassim
Ini dia Koffin Kanser yang gua tunggu-tunggu...

Dengan suara hardcore dia memang layan beb... gua pun tak tahu macam mana dia head banging dengan rambut dreadlock tu... pernah menimbulkan kontreversi melalui album Positif kerana simbol positif pada kulit album seolah-olah lambang salib...

P1130310 by pauzikassim
Pembukaan denga irama ala-ala gothic dan diikuti dengan warming up rolling plus double paddle dari Yazid... memang bergegar lah jantung gua masa tu...

P1130324 by pauzikassim
Masa ni semua tengah layan stone melalui lagu Isabella... Amy berbaju lambang United Kingdom... 

P1130325 by pauzikassim
Rockers memang kene ade fesyen... tengok lah gaya amy... gua nak berfesyen2 ni tak reti sangat... budak-budak fahaman grunge macam gua lebih mementingkan muzik dan menolak populariti sama seperti yang mendiang Kurt Cobain ajar...

P1130326 by pauzikassim
M.Nasir pun turut diundang berduet dengan Amy... 

Mata gua lebih tertumpu pada Kid sahaja iaitu gitaris Search... setiap not yang terhasil gua dengar dengan mendalam sambil menghayati petikan tali itu... memang layan bai... stone jugak lah gua masa tu...

Korang layan solo leleh ni plak... dah macam Slash... dengan gaya otai Kid main sambil hisap rokok... pasti menjadi ikutan remaja...

P1130318 by pauzikassim
Gua asik perhatikan brader ni je... setiap lagu dia hafal gua tengok...

Banyak-banyak lagu Search... Ini lagu paling gua minat... Pawana... dengar effect yang Kid guna memang meremang bulu roma aku... teringin nak main lagu ni...

P1130336 by pauzikassim
Gua masih segar lepas konsert dah habis... betapa kuat stamina gua berdiri selama 2 Jam Setengah... Search main 29 lagu bai... non stop tu... memang puas lah... berbaloi baloi pergi...

P1130345 by pauzikassim
Set drum yang digunakan oleh Yazid... gua tak pandai main dram... (mampus ko lah tak pandai main drum... ade aku kisah)

P1130338 by pauzikassim
Ini crew yang terlibat dalam mengawal sound effect dengan stage lighting... memang gempak lah diorang buat... untuk kawal bunyi kat kawasan tertutup lebih mudah sedikit berbanding kawasan terbuka... akustik dia senang untuk kita 'treat' berbanding open space kesan 'airborne'...

P1130344 by pauzikassim
Set lighting yang digunakan... gua datang konsert sebnarnya nak buat research je pun... gua mana tau muzik-muzik barat bising2 ni... gua buat research sistem lighting and sound sebab gua nk kene design kat projek gua je...

P1130343 by pauzikassim

P1130347 by pauzikassim
Sound stage yang digunakan... gua rasa nak minta keje kat krew diorang lah lepas ni...

P1130348 by pauzikassim
Ini rockers sejati... pergi konsert rock kene dress-up macam ni baru betul

P1130349 by pauzikassim
Abes konsert gua makan pizza kat dalam tu... favourite gua  ni... pepperoni...

P1130351 by pauzikassim
Oleh kerana gua tak berpelung tangkap gambar dengan Serach... dengan poster diorang pun jadilah...

Sampai di sini sahaja gua punye review berkenaan konsert Search... Memang indah malam tadi gua tido... Sekarang ni gua nak bersiap nak bergegas ke Seremban untuk menghadiri Bengkel 2 hari 2 malam bersama budak-budak Permata Pintar yang teramat pintar lah sangat-sangat...

bye...
Rockers Yang Tak Menjadi
Pauzi Kassim Rancid

4 comments: